ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΕΣ ΚΟΝΤΑ ΜΑΣ!

Διανύετε τα χρόνια Γυμνασίου - Λυκείου; Τα βιώματά σας σε αυτές τις ηλικίες συχνά διαμορφώνουν μόνιμα την προσωπικότητά σας και αυτά τα στοιχεία του χαρακτήρα σας που θα προκαθορίσουν το μέλλον σας και τον τρόπο που θα προχωρήσετε στην ζωή σας. Έχει σημασία λοιπόν το πώς θα τα ζήσετε αυτά τα χρόνια, ώστε να διορθώσετε ό,τι δεν πήγε καλά στο παρελθόν και να βάλετε τις βάσεις για ένα όμορφο μέλλον. Αυτή ακριβώς είναι η περίοδος όπου διαμορφώνετε τη δυναμικότητα του χαρακτήρα σας για να πάρετε κάποια στιγμή (μετά τα 18) το πηδάλιο στα χέρια σας και να προχωρήσετε ορμητικά μπροστά. Είναι ωραίο να νοιώθει κανείς ευτυχισμένος από τη ζωή, ευχαριστημένος από τον εαυτό του και γεμάτος από τις εμπειρίες της κάθε ημέρας. Για να τα ζήσουμε όλα αυτά και να τα κρατήσουμε, υπάρχουν κάποιοι πνευματικοί νόμοι, κάποιοι απλοί κανόνες που ρυθμίζουν τα βήματά μας και εδραιώνουν την ευτυχία και την επιτυχία στην ζωή μας και που, χωρίς αυτούς τους κανόνες, όλα καταστρέφονται. Μείνετε συνδεδεμένοι μαζί μας, για να προχωρήσουμε μαζί στο επόμενο βήμα της πορείας της ζωής σας και να αρχίσουμε να μαθαίνουμε τους κανόνες αυτούς που αποτελούν την βάση της ζωής.

Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Η πραγματική ελευθερία είναι μια αρκετά παρεξηγημένη έννοια.

Πολλοί την ζητάνε, λίγοι την κατακτάνε.

Δεν έχει σχέση με τους άλλους ούτε με εξωτερικές καταστάσεις δουλείας ή εξαναγκασμού
αλλά με εμάς τους ίδιους.
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΒΟΛΗ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ.
Η κατάκτησή της έγκειται στο να επιβαλλόμαστε στα πάθη μας και τα λάθη μας αυτεξούσια, επειδή το θέλουμε και το αποφασίζουμε εμείς και όχι επειδή μας το επιβάλλουν οι άλλοι.

 
Ο "ηγεμονικός μας νους" εξετάζει σαν ραντάρ τον εαυτό μας και βρίσκει τα τρωτά του σημεία.
Αυτά σπεύδει να τα διορθώσει πριν τον κατατροπώσουν και τον καταστρέψουν.
Αν δεν το κάνουμε εμείς, θα το κάνουν οι ίδιες οι καταστάσεις για μας.
Η ορθόδοξη πατερική σοφία μας διδάσκει να διορθώνουμε εμείς τον εαυτό μας, πριν μας προλάβουν οι καταστάσεις, γιατί τότε η διόρθωση είναι πιο δύσκολη.
Δεν ήρθαμε σε αυτή την ζωή για να χαζεύουμε ούτε να βρισκόμαστε μες στην κραιπάλη.
Το να ζούμε για να δουλεύουμε, να τρώμε, να κοιμόμαστε και πάλι από την αρχή δεν έχει νόημα.




 
Ένα απλό παράδειγμα αυτοδιόρθωσης και αυτεξουσιότητας θα δείξει ίσως περισσότερα:
Σε πολλά ιστολόγια και φόρουμ διαβάζω την αντίδραση κάποιων, ειδικά των νέων, στον καταναγκασμό του να δείχνουν και να συμπεριφέρονται αλλιώς από αυτό που θέλουν (να δουλεύουν, να διαβάζουν, να μιλάνε ευγενικά κλπ).
Κάποιος έλεγε "δεν αντέχω να μου λένε να χαμογελάω, να είμαι αισιόδοξος κλπ. Δεν θέλω να χαμογελάω με το ζόρι". Δεκτόν, αν δεν θέλει.
Από την άλλη έρχονται οι "σοφίες" που διαβάζουμε εδώ και εκεί και μας λένε "χαμογέλα, η ζωή είναι πιο ωραία". Σωστό και αυτό!
Τότε, τι κάνουμε; χαμογελάμε ή όχι;

ΤΙ ΤΟΙΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ;


Φαντάζεστε τι ωραία θα ήταν οι ακαλαίσθητοι τοίχοι των σχολείων μας, τουλάχιστον όσοι είναι απεριποίητοι, να ήταν έτσι;

Μην το επιχειρήσετε μόνα σας, παιδιά. Αυτό μπορεί να γίνει ως πρόταση στην διεύθυνση του σχολείου και σε συνεννόηση με τον Δήμο ή την Κοινότητα.

Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα ήταν ιδιαίτερα ευχάριστο για όλους, μαθητές και καθηγητές.

IMG_8251
 
Και να που βρίσκεται αυτός ο τοίχος: 1ο Νηπιαγωγείο Γαργαλιάνων
 

IMG_7970
 
Είδατε που όλα γίνονται;
Ακόμα και τα γκράφιτι - μορφή τέχνης μεν, περιθωριακής δε (κάποτε) -
έγιναν της μόδας και κοινώς αποδεκτά!
 
Επιτέλους, για να ομορφύνουν τα τσιμέντα.

Ο,ΤΙ ΖΗΤΑΜΕ ΚΑΙ Ο,ΤΙ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ!

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΕΣ, ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ.


Ενισχυτικές ασκήσεις αυτοεκτίμησης για παιδιά και εφήβους αλλά και για ενήλικες, για αύξηση της ψυχικής δύναμης και της δυναμικότερης αντιμετώπισης των δυσκολιών του σχολείου, της εφηβείας, της ζωής.


Ασκήσεις ενίσχυσης αυτο-εκτίμησης




Οι ασκήσεις αυτές είναι μέρος ενός μεγαλύτερου βιωματικού προγράμματος αυτοεκτίμησης για ενήλικες και εφήβους. Παρότι δίνω ομιλίες σχετικά με την αυτοεκτίμηση εδώ και χρόνια, πρέπει να τονίσω ότι η αυτοεκτίμηση για να χτιστεί θέλει ΔΟΥΛΕΙΑ, δεν αρκεί απλά να ακούμε ωραίες ιδέες. Η δουλειά είναι οι ασκήσεις, που γίνονται σε καθημερινή βάση, ακόμη κι αν μετά από κάποιο διάστημα τις κάνουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Είναι όμως μια ευχάριστη δουλειά.
1) Μιλάμε θετικά για τον εαυτό μας. Όλοι έχουμε άπειρα καλά πράγματα μέσα μας. Είτε δεν τα βλέπουμε είτε δεν έχουν βγει στην επιφάνεια. Τα λάθη δεν μειώνουν ούτε εξαφανίζουν τα καλά πράματα που έχουμε. Γράψτε τώρα 5 θετικά πράγματα στο χαρακτήρα σας ή βρείτε 5 θετικά πράγματα που κάνατε μέσα στην ημέρα, όσο μικρά κι αν είναι. Κάντε το συνήθεια κάθε μέρα, 5 μπράβο για την ημέρα.


ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ



Σχολική βία και παιδικός εκφοβισμός. Ένα φαινόμενο με τραγική άνοδο.

Τόσο τραγική που στις Ηνωμένες Πολιτείες η κυβέρνηση και πολλοί νομοί της Αμερικής παρακινούν και υποστηρίζουν τους γονείς σε καταγγελίες εναντίων παιδιών που ευθύνονται για σχολική βία αλλά, όταν και όπου χρειαστεί, και σε μηνύσεις εναντίων των γονέων τους.
Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε από πού ξεκινάει η σχολική βία καθώς κάποιοι γονείς υποστηρίζουν τα παιδιά τους στην βίαιη συμπεριφορά ή αυτοί οι ίδιοι απείλησαν δασκάλους και καθηγητές όταν τους έγινε παρατήρηση για την διαγωγή των παιδιών τους.Και άλλοι θεωρούν αυτή την συμπεριφορά απλές διενέξεις μεταξύ συμμαθητών που, αν δεν μπλεχτούμε εμείς, θα τα βρουν μεταξύ τους.

Και το πρόβλημα ξεκινάει από το Δημοτικό "αθώα" και ανενόχλητα και συνεχίζεται στο Γυμνάσιο πιο έντονα μέχρι που στο Λύκειο γίνεται πλέον ανεξέλεγκτο.

Έτσι "αθώα" ξεκίνησε από το Δημοτικό σε χώρες του εξωτερικού και δεν το αντιμετώπισαν έγκαιρα, για να καταλήξει τελικά σε πόλεμο συμμοριών μέσα στα σχολεία.

Αν στο σχολείο των παιδιών μας δεν συμβαίνουν αυτά που λέγονται εδώ, ας μην επαναπαυτούμε. Συμβαίνουν, απλά ίσως όχι στον ίδιο βαθμό επικινδυνότητας που μπορεί να συμβαίνουν σε άλλα σχολεία. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κοιμόμαστε ήσυχοι.

Σήμερα οι διενέξεις των παιδιών έχουν πάψει να είναι παιδικές και δεν λύνονται εύκολα. Έχουν κακότητα, ζήλια σε μεγάλο βαθμό, πολύ ψέμα και άδικες κατηγορίες, ενώ κάποια παιδιά χαίρονται πραγματικά να προκαλούν τρόμο στους συμμαθητές τους.
Και δεν μιλάμε καν για Γυμνάσιο ή Λύκειο αλλά για Δημοτικό!

Να λοιπόν τι βρήκαμε ψάχνοντας στο διαδίκτυο. Διαβάστε τα αίτια αλλά και τις προφυλάξεις, πού θα απευθυνθείτε και πώς πρέπει να ενεργήσετε:





ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΕΔΑΦΟΣ...

Φαινόμενο το οποίο κερδίζει διαρκώς έδαφος αποτελεί πλέον και στη χώρα μας η σχολική βία. Ένας στους τρεις μαθητές έχει εμπλακεί σε ένα τουλάχιστον περιστατικό εκφοβισμού, ως θύτης, θύμα ή παρατηρητής! Σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας, τουλάχιστον το 10 - 15% των μαθητών είναι θύματα συστηματικής βίας από τους συμμαθητές τους, πάνω από το 5% παραδέχονται ότι ασκούν βία και η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών είναι μάρτυρας περιστατικών σχολικού εκφοβισμού.




Oι λόγοι που οδηγούν σε αύξηση σχετίζονται:


• με το μετασχηματισμό της οικογένειας,
• την αύξηση της μονογονεϊκότητας,
• την ανεργία και το χαμηλό οικονομικό επίπεδο των γονέων,
• την έλλειψη ελεύθερου χρόνου για τους γονείς,
• την αδιαφορία των γονέων για τα παιδιά τους,
• την απογύμνωση των εκπαιδευτικών από κάθε εξουσία ελέγχου στην τάξη και τις διαρκείς και ασταθείς αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα.




Μορφές Σχολικής βίας / Μπουλιγκ

Η βία στο σχολείο έχει διάφορες μορφές, σωματικές, λεκτικές, ψυχολογικές που μπορούν να παρουσιάζονται σε συνδυασμό μεταξύ τους. Όλες έχουν σοβαρό συναισθηματικό αντίκτυπο.
• Η συνεχείς κοροϊδία, η καζούρα, οι γκριμάτσες και τα καψώνια
• Οι κλωτσιές, οι τρικλοποδιές, οι σπρωξιές, τα χτυπήματα, το φτύσιμο, μαλλιοτράβηγμα, δάγκωμα ή οποιασδήποτε άλλης μορφής σωματική επίθεση
• Η σωματική επαφή σε σημεία που καλύπτει ένα μαγιό
• Η αρπαγή, απόκρυψη ή καταστροφή των πραγμάτων του άλλου
• Οι απειλές και ο εκβιασμός (πχ, το να απαιτείς ή να αποσπάς χρήματα με βία, εκβιασμό ή εκφοβισμό)
• Η στέρηση φίλων, η απομόνωση και ο αποκλεισμός απ το παιχνίδι
• Οι διάδοση φημών και οι συκοφαντίες
• Ρατσιστικές, μεροληπτικές δηλώσεις και συμπεριφορές που αφορούν, την προέλευση, το παρουσιαστικό, την ταυτότητα, τη σεξουαλική τοποθέτηση, τη δυσκολία, την ιδιαιτερότητα, την ασθένεια του άλλου
• Τα σεξουαλικά υπονοούμενα σε βάρος κάποιου.
• Υπονοούμενα ή συκοφαντία σχετικά με τη σεξουαλική ταυτότητα του άλλου
• Η αποκάλυψη όσων σου εκμυστηρεύτηκε ο άλλος
• Τα κακοήθη μηνύματα ή οι σιωπηλές κλήσεις κινητού
• Η φωτογράφηση ή μαγνητοσκόπηση χωρίς τη συγκατάθεση του άλλου
• Η τοποθέτηση στο διαδίκτυο υλικού και κειμένων που αφορούν κάποιον χωρίς την συγκατάθεσή του.
• Το να επιμένεις στα ίδια παρότι ο άλλος αναστατώνεται και πληγώνεται


ΜΟΤΟ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΘΗ ΜΑΣ


ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΑΘΗΤΟΙ!

ΠΩΣ ΕΙΣΤΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΑΣ, ΠΑΙΔΙΑ;

Πίσω στο σχολείο, παιδιά και να ξανά η καθημερινή μας συνάντηση με τους φίλους μας, τις συζητήσεις, τους τσακωμούς ίσως, τις χαρές αλλά και τους εκνευρισμούς.

Μήπως έχετε βρεθεί στην κατάσταση να είστε τσακωμένοι με κάποιον φίλο ή φίλη σας και να μην μιλιέστε;
Όλα είναι μεσ' στο πρόγραμμα. Όλα αυτά χρειάζονται και απ' όλα μαθαίνουμε. Και από τα καλά και από τα άσχημα. Κάθε τι συμβαίνει για να διορθωνόμαστε και να σκεφτόμαστε λίγο βαθύτερα, ώστε να καταλάβουμε από νωρίς πώς μπορούμε να κάνουμε καλύτερες τις σχέσεις μας με τους άλλους αλλά και να μάθουμε να σεβόμαστε τον εαυτό μας.

Για να δούμε τι μπορεί να συμβαίνει;

1ο βήμα: Φταίμε εμείς ή φταίει ο άλλος;

Συνήθως, όταν συμβαίνει κάτι, η πρώτη μας σκέψη είναι ότι φταίει ο άλλος. Όταν όμως δεν δούμε και τα δικά μας λάθη, αλλά όλα τα ρίχνουμε στους άλλους, τότε ποτέ τίποτα δεν θα διορθωθεί.
Γι' αυτό ας ρωτήσουμε τον εαυτό μας:
Μήπως φταίω και εγώ; Μήπως τον πρόσβαλλα άθελά μου; Μήπως μίλησα απότομα; Μήπως δεν κατάλαβε καλά ο φίλος ή η φίλη μου και παρεξηγηθήκαμε άδικα; Μήπως κάτι που είπα τον πλήγωσε ή του προκάλεσε αντίδραση; Γιατί; Μήπως περνάει κάποιο πρόβλημα και έχει γίνει πιο ευαίσθητος;
Αν ψάξουμε όλο και κάτι θα βρούμε!
Αν έχει γίνει υλική ζημιά όπως να σπάσουμε κάτι κατά λάθος ή να λερώσουμε τα ρούχα ή τα τετράδια του συμμαθητή μας ή να χάσουμε το cd που μας δάνεισε, τότε φροντίζουμε να εξηγήσουμε πώς έγινε. Αν χάσαμε ή σπάσαμε κάτι πρέπει να το αντικαταστήσουμε, έστω και αν ό,τι έγινε ήταν κατά λάθος. Όλα τα λάθη χρειάζονται διόρθωση.
Πρέπει βέβαια να εξετάσουμε αν το φταίξιμο ήταν καθαρά δικό μας ή αν ήταν απρόσεκτος και ο άλλος (πχ, αν ο αδελφός μας άφησε το mp3 του στον καναπέ και κάτσαμε εμείς επάνω του χωρίς να το δούμε, τότε δεν φταίμε εμείς ή τουλάχιστον, δεν φταίμε εντελώς εμείς).
Είναι και κάτι άλλο, παιδιά, που πρέπει να προσέξουμε:
Βολεύει ορισμένους να μας λένε ότι για όλα φταίμε εμείς, ειδικά όταν έχει γίνει παρεξήγηση ή καυγάς με λόγια (χωρίς δηλαδή να έχουμε σπάσει ή χαλάσει κάτι).
Μην αφήσετε ποτέ τον εαυτό σας να το δεχτεί αυτό, αλλά να καθήσετε κάπου μόνοι σας και χωρίς ενόχληση να ξανασκεφθείτε την κατάσταση και να δείτε πού κάνατε εσείς το λάθος και πού ο άλλος.
Συχνά κάνουμε λάθη αλλά η αντίδραση του άλλου είναι υπερβολική και χειρότερη από τα λάθη μας.
Κάτι άλλο που είναι λάθος, είναι να θεωρούμε πως ποτέ εμείς δεν κάνουμε λάθος.
Ε, αυτό είναι απαράδεκτο! Δεν γεννήθηκε ποτέ και πουθενά τέτοιος αλάθητος άνθρωπος!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Δημοφιλείς αναρτήσεις